Message to readers:

Whenever it is getting to like whatthehellisthis blog, segera klik X. Saya banyak merapu. 1/12/2013

Halaman

Pelaburan Terbaik Dunia

 Web hosting Malaysia terbaik
 cara-cara pelaburan emas, labur emas cara-cara pelaburan silver, labur perak

Rabu, 1 Januari 2014

New Year Excerpts of Nasihat

Ako dah bagi tahu. 


Of course, semua orang nak lead better life each day, kan?

Ada yang TURUN ke malam tadi? 

Emm, tak best la. 

Ako...bukan jiwa kosong. Ako nak hidup tenang. Harmoni. Tempat dah makmur, lu jangan bikin keco.

Baiklah. Tak nak bebel panjang.

Beberapa excerpt nasihat ingin ku kongsikan disini:

  1. Jangan lah cepat melatah jika dilanda kesusahan. Ada perkara boleh diperbaiki, perbaiki segera. Masalah tak cukup duit ke, apa ke, belajar lah ikat perut. Kadang-kadang, erti susah ni menyentak fikiran dan mulalah berfikir dalam. Ke arah solusi bijaksana. Bukan ke arah kusut-masai. Fahami situasi dan bersikap accountable dan peka dengan akar permasalahan, risiko, advantages segala segi. Jadi lah manusia yang tidak gopoh; berfikir atau bermuhasabah.
    ^-^
  2. Ako juga ingin berkongsi agar banyakkan membaca. Baca buku ke atau bahan-bahan ilmiah di internet dan perpustakaan. Bukan lena di Perpustakaan Tun Raja Uda pulak. Keep on menambah nilai pada diri. Tak cukup ilmu, senang kena tipu. Tak cukup ilmu, kita di takuk kontang. Ilmu meningkatkan status sosioekonomi. Ilmu vs duit, kejar ilmu bawa darjat kita jauh lebih tinggi berbanding kejar mata wang. Muslihat ada di mana jua. Sila tebalkan muka dengan banyak bertanya.
    ^-^
  3. Mungkin di kala remaja ini, ada memikir soal girlfriend boyfriend, tak dak gf, tak dak bf, STOP! Fokus pada diri sendiri dan kejayaan yang sedang dikejar. Fokus meningkatkan value diri sendiri (dari segi agama, akhlak, adab, pemikiran, kesihatan, status akademik, gaji, gaya- WOW!) agar siap menghadapi cabaran-cabaran yang mendatang. Yang lelaki, boroi jadi 6 pack. Yang gegurl, skinny fat jadi fit like Jessica Alba. HOHO. Ada jer tu, korang tu. Sabor je lah. :P
    ^-^
  4. Berfikir dan bertindak secara matang adalah proses berperingkat. Belajar dengan banyakkan memerhati dan mendengar. Apa yang dah berlaku, lantak p. Janji amik iktibar. Don't look back.
    ^-^
  5. Don't waste your time! Build your profile and start networking! I am not asking you to messing around, but 'messing around' professionally. This is the right time for you to start immediately whatever you are venturing. Get cool contacts (persons of interest) and start building relationship with them. This is a long-term goal exercise and start getting used to it. :)
    ^-^
  6. Tak fluent in English, listen to English songs and watch English series. Get along with native English speakers or English-speaking friends. LANTAK P GRAMMAR ERROR mung! Or you can care less about the language, it's up to you.    



Selamat tahun baru. Just be cool and be you always. Salam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Ya saya?